Followers

Friday, February 18, 2011

Happy birthday Abah

Hari ini adalah 19 Februari 2011 bermakna genaplah umur abahku yang tersayang 53 tahun. Alhamdulillah abah dah jauh berubah sejak balik dari menunaikan ibadah haji tahun lalu. Syukur kehadrat Ilahi...

Kalau arwah mak masih ada pasti dia akan bahagia melihat perubahan abah. Baik dan buruknya abah aku dan adik-adikku semua menyayanginya dengan sepenuh hati. Ada kalanya di waktu marah memang aku dan adik-adik akan merajuk hati, terasa hati dengan abah. Tapi arwah mak tak pernah mengajar untuk aku dan adik-adik menjadi anak yang derhaka... tidak pernah walau sekali....

Alhamdulillah... kedukaan dulu sudah pun berlalu. Tak perlulah dikenang waktu yang dahulu. Apa yang penting masa yang dilalui ketika ini dan akan datang. Waktu ini abah ada di Sabah. Harap-harap abah dalam keadaan yang baik dan sentiasa dalam pelharaan Allah s.w.t

Abah yang kukenal hampir 33 tahun dahulu.....
Abah sebenarnya seorang bapa yang rajin berusaha....bekerja mencari rezeki... Abah mempunyai semangat juang yang tinggi. Abah mempunyai impian dan cita-cita. Abah tidak berani untuk mencuba. Abah minat dalam bidang perniagaan. Walaupun abah seorang yang tegas dengan anak-anaknya. Namun sebenarnya aku tau abah sayang dan mengambil berat perihal anak-anaknya. Tetapi abah tidak menunjukkan dengan perilakunya.... di sudut hati abah hanya Allah yang tahu....

Semangat abah berjuang dalam perniagaan sedikit sebanyak memberikan aku tempiasnya. Sejak kecil lagi aku mempunyai minat yang sama seperti abah. Aku minat bekerja sendiri. Tidak mempunyai bos. Akulah kuli akulah bos. Namun apabila meningkat dewasa segala cita-citaku agak kabur dan berlalu begitu saja. Namun jauh disudut hatiku masih lagi mempunyai impian yang satu. Aku juga telah mencuba macam-macam perniagaan. Asal jangan jual orang sudah...

Dah namapun anak... Darah yang mengalir dalam tubuhku ini sebahagiannya adalah diri abah jugak. Jadi tak mustahillah aku dan ada adik-adikku minat untuk berniaga. Walaupun berniaga kecil kecilan. Tak apa... kita belajarlah perlahan-lahan dalam dunia perniagaan yang penuh pancaroba ini. Berniagalah dengan jujur dan amanah. InsyaAllah rezeki itu pasti ada. Aku yakin dan percaya apabila kita berniaga dengan jujur dan ikhlas hati tanpa dengki khianat dan irihati InsyaAllah pintu rezeki akan melimpah ruah buat kita.

Tidak kiralah apa jua jenis perniagaan. Trading atau networking asasnya tetap sama. Perniagaan perlu ada etikanya. Perlu ada kejujuran. Tapi ada juga yang mengambil kesempatan atas minat abahku. Entahlah... mengapa ada insan-insan yang bertopengkan manusia... Seingat aku abah banyak kali kena tipu dengan kawan-kawannya atau orang-orang yang disekelilingnya. Abah pun tak serik-serik juga. Itulah semangat abah. Tak pernah serik untuk mencuba. Sebagai seorang anak aku hanya mampu mendoakan yang terbaik untuk abahku. Nak bagi duit aku sendiri sedang berusaha untuk menyelesaikan hutang2 bank..rumah...kereta...... aduhai....

Pasal tu lah aku tahu aku kerja makan gaji ni tidak cukup untuk perbeleanjaan keluarga. Bukanlah tak cukup makan. Alhamdulillah seadanya cukup. Ada rumah...ada kereta.. makan...pakai...semua ada. Tapi hanya keperluan sajalah. Nak menyimpanpun ada kalanya tercekik jugak. Tambahan pula anak dah 4 orang. Gaji pemakan gaji adalah jam 8 pagi hingga 5 petang. Kalau dibahagi-bahagikan entah berapa sen sajalah nilai diriku bekerja selama 1 jam. Tiada langsung kebebasan masa. Teringat dengan jadual kerja... dengan punch card...Kan bagus kalau bekerja lebih kita dapat lebih dari bekerja lebih penat saja dapat. Yee.. bekerja tu satu ibadah.... tapi dunia sekrang semua guna duit... waima nak meninggal dunia pun kain kapan dan segala urusan pengkebumian perlukan duit. Tapi ramai masyarakat kita ini takut untuk berniaga. Tidak minat untuk berniaga. Tapi kalau tanya duit... semua orang nak.. Ello kawan... takkan duit nak turun dari langit tanpa ada usaha...  

Eh pasal apa aku melalut nih.. tadi nak citer pasal abah.. hehehe...

Abah...
Selamat Ulang tahun kelahiranmu yang ke 53 tahun. Moga dirimu dalam peliharaan Allah s.w.t hendaknya walau di mana dikau berada. Ita sayang abah selamanya......


1 comment:

  1. selamat ulang tahun kelahiran utk abah k.mas...semoga d panjangkan usia dan sihat2 selalu....

    ReplyDelete