Followers

Tuesday, February 15, 2011

Kalaulah emak masih ada.....

Suami dan anak-anakku semuanya telah lena diulit mimpi. Aku akan menyusul sekejap lagi. Sekarang ni sebelum tido leh menaip di blog ku ini. Macam seorang penulis pulak kurasa. Hehehe.... perasan pulak.....

Dikeheningan malam ini pasti aku akan rindu dan teringat kepada arwah bondaku tersayang. Arwah mak telah meninggalkan aku dan keluarga 4 tahun yang lalu pada jam 1.15 pagi hari Jumaat 18 Ogos 2006. Tahun ini merupakan tahun kelima arwah mak tiada bersama aku dan keluarga. Kehilangan arwah mak memang amat memeritkan dan amat menyeksakan hati dan perasaanku sebagai seorang anak. Aku amat menyayanginya namun aku pasrah Tuhan lebih menyayangi dirinya. Setiap hari setiap waktu tidak pernah aku lupa untuk mendoakan untuknya di sana. Masih segar di telingaku suara mak berbual-bual dengan aku sebelum kami melelapkan mata.

Selepas berkahwin aku tinggal berjauhan dengan suamiku.... selepas melahirkan putera sulongku aku berpindah tinggal di rumah bersama arwah mak dan 2 orang adikku (mintan dan achap). Arwah emak seorang wanita yang amat tabah, sabar, penyayang dan amat baik hati.

Arwah emak seorang teman, sahabat, kakak dan ibu kepada diriku. Aku amat rapat dengannya. Segala masalahnya dikongsi dan diceritakan kepadaku. Aku tahu kelukaan hatinya walau di depan orang dia kelihatan ceria dan suka membuat jenaka. Arwah mak pandai menghiburkan hati orang walaupun hatinya telah terluka. Alangkah bertuahnya aku mempunyai seorang ibu yang amat sabar. Segala memori aku bersama arwah mak tak pernah aku lupakan.

Kalaulah arwah mak masih ada.....
Pasti arwah mak akan mendoakan untuk anak-anaknya.... Pasti arwah mak akan melayan karenah cucu-cucunya seramai 4 orang ini... Pasti arwah mak akan datang dan bermalam di rumahku....Pasti arwah mak bahagia melihat perubahan pada diri abahku... Pasti arwah mak akan menjadi sahabat baikku... pasti arwah mak akan menjadi pendengar setia segala suka dukaku.... Pasti akan kedengaran riuh rendah suaranya.... hilai tawanya yang amat lucu....namun
 segala-galanya tidak mungkin akan berlaku kerana arwah mak sudah tiada...
sayangilah ibu anda yang masih ada. Berbuat baik dan luangkan masa anda bersama ibu anda.. Kerana saat itu tidak akan anda perolehi jika ibu anda telah pergi.....

al-fatihah untuk arwah bondaku sayang.... Allahyarhamah Rohani Omar....

Terima kasih

8 comments:

  1. huhuhuhhuu...aku pon terase gak kehilangan arwah, almaklum ler maso dolu2 kan ker ade bertandang berayo umah ko linda...x silap aku ade melawat mase dier sakit dulu...bagi kite sebagai anak selalu laa sedekahkan al-Fatihah utk dier...huhuhuuu harap ko tabah n jgn sedey2 ye...
    :)

    ReplyDelete
  2. sedih bila baca entry nie....teringat masa arwah mak lang masih ada.sememangnyer arwah sangat penyabar orangnyer....bbyk bersabar yerk kak ita....
    alfatihah......utk arwah..

    ReplyDelete
  3. Teringat plak kat arwah abah bila bc ni..bila part dtg rumah tu yg sayu sekali..kalau arwah abah masih ada mesti abah akan selalu bwk mak dtg rumah iza..Allah lebih sygkan abah

    ReplyDelete
  4. Al-Fatihah buat arwah Rohani Omar. Semoga arwah di cucuri rahmat dan di tempatkan bersama orang2 yang beriman.

    ReplyDelete
  5. tq semua... moga kita doakan selalu kebahagian insan-insan yang kita sayangi yang telah pergi dulu meninggalkan kita...

    ReplyDelete
  6. ibu....sahabat kita dikala susah dan senang.tanpa ibu hilang lah pedoman setiap anak.

    ReplyDelete
  7. teringat kat abah bila baca cite nih...huhuhu....semoga mereka d tempatkan d kalangan org2 yg beriman....

    ReplyDelete
  8. yelah sha.. kakmas pun sempat kenal ngan arwah abah sha... Allah lebih sayang abah sha dan mak kakmas kan... Moga mereka tenang di sana.. al-fatihah...

    ReplyDelete