Followers

Wednesday, February 23, 2011

Rinduku pada teman

Alamdulillah....
dah bape bulan tak jumpa kawan-kawan di pejabat. Akhirnya jumpa juga. Keadaan pejabat aku lihat masih sama seperti seadanya. Cuma aku dengar banyak perkara yang perlu dibuat dengan segera. Kesian aku tengok kawan-kawanku. ada yang terpaksa bawak fail ke rumah. Erm...kenapalah orang atasan ni tau mengarah itu dan ini je yee... Tapi aku tau kawan-kawanku semuanya hebat belaka... Bos aku kan selalu kata kerja mesti enjoy.... hehehe... dah lama tak dengar ayat bos...

Sebut pasal bos.. dapat jugak aku jumpa dan berbual sekejap ngan bos. Rupa-rupanya sebelum aku gi ofis ada gak bos tersebut-sebut nama aku. Hai... ingatkan apa.. rupanya dia kata esok dah lama sedap cuti tup tup taknak keja dah... mintak berhenti... hahahah aku ingat apa tadi bos nak cakap....

Memang sejak cuti ni kepala otak aku ni rileks n takder orang nak menggangu ketenteraman aku. Banyak perkara yang boleh aku lakukan selain sikecil bersamaku selalu. Dulu aku sering diburu waktu. sampai nak makan pun kadang-kadang tergendala apabila ada sesuatu kes urgent yang perlu diuruskan. Erm.. sedar tak sedar tahun ke 9 dah aku di JKM... dah 4 pejabat aku pindah.. mula2 posting dulu di Tapah... transit sekejap di Slim River... Kemudian di Petaling.... kawasan paling panas di Malaysia...huhuhu... dan kemudian di Gombak... Sedar tak sedar dah tahun ke3 jugak aku di Gombak...

Masa berlalu begitu cepat tanpa aku sedari. Rupanya tahun ni dah makin pendek usiaku.. semakin bertambah usia semakin pendek usia kita kan... aku sering bertanya kepada diriku... kalau di JKM aku boleh bekerja berhempas pulas selama lebih 8 tahun... Mengapa tidak aku rebut peluang yang ada di depan mataku ini. Aku nekad untuk tempoh 5 tahun akan datang aku perlu ada sesuatu untuk diriku dan keluarga. Ini kerana 5 tahun akan datang kalau aku tak buat sesuatu aku begitu juga.

Sedangkan semakin hari semua perbelanjaan meningkat naik. Arhhh... kalau difikir-fikir memang tak jadi apa. Hanya berlegar-legar sahaja di fikiran kita. Tanpa tindakan dan usaha tiada kejayaan yang akan datang dengan sendiri. Itu adalah hakikatnya..aku juga sedar... orang hanya boleh memberi pendapat sahaja... Tetapi orang lain tak boleh bagi pendapatan.... Aku tau rezeki Allah terbentang luas. Manusia ni aje yang malas untuk mencari dan berusaha. 9/10 juga rezeki datang dari perniagaan. Ya... baru aku sedari...

Kita berhak memilih apa yang kita mahukan... apa yang kita impikan.. Pilihan di tangan masing-masing. Tiada orang yang boleh memaksa kita apa yang kita mahu buat. Allah juga tidak akan mengubah nasib seseorang itu melainkan dirinya sendiri...

1 comment: